Afficher ce site en français | View this website in English

Test Aankoop en ticketverkopers in de bres tegen illegale ticketverkoop

donderdag 6 juni 2019 - 09:23

Met het festivalseizoen in aantocht lanceert consumentenorganisatie Test Aankoop in samenwerking met BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties een sensibiliseringscampagne om mensen te stimuleren steeds concerttickets te kopen via de legitieme verkoopkanalen. Officiële verkopers van tickets zoals TeleTicketService, Ticketmaster en Fnac en ook de Federale Overheidsdienst Economie ondersteunen de actie.

Woekerprijzen

Concerttickets die tegen woekerprijzen worden doorverkocht, het blijft schering en inslag. “Jaar na jaar krijgen wij tal van klachten van consumenten die het slachtoffer zijn geworden van dit soort van illegale praktijken. Het is telkens hetzelfde verhaal: mensen proberen online tickets te bemachtigen voor het concert van hun favoriete artiest. Ze klikken op de eerste website die de zoekmachine toont en betalen een pak meer dan de officiële ticketprijs. Niet zonder risico, want eerder dit jaar werden concertgangers met een doorverkocht ticket bij het concert van de Amerikaanse rapper Post Malone de toegang geweigerd.”,

Doorverkoop bij wet verboden

Sinds 1 oktober 2013 bestaat er in België een wet die een regelmatige doorverkoop van concerttickets verbiedt. Het uitzonderlijk doorverkopen blijft mogelijk voor een consument die om een of andere reden het evenement niet kan bijwonen, op voorwaarde dat hij niet meer vraagt dan de oorspronkelijke aankoopprijs. Een gratis ontvangen of gewonnen ticket mag niet worden doorverkocht.

De lijst van doorverkoopsites is lang. De meesten zijn gevestigd in het buitenland, veelal in Nederland maar ook Viagogo, dat vanuit Zwitserland opereert is een klassiek geval van illegale doorverkoop. Test Aankoop meent dat consumenten zich vaak niet realiseren dat ze hun tickets dan ook niet bestellen bij een officieel verkooppunt en een hogere prijs betalen dan de officiële.

Door het kopen van tickets op niet-officiële sites loopt de koper bovendien het risico dat de officiële verkoper de doorverkochte tickets ongeldig verklaart (“blacklisting”) en dat hem/haar de toegang tot het evenement geweigerd wordt. Consumenten die het slachtoffer zijn van dergelijke praktijken worden aangeraden dit aan de Economische Inspectie (FOD Economie) te melden via https://meldpunt.belgie.be (scenario “Toegangsbewijzen voor evenementen”).

Class action van Test Aankoop

Om dit soort praktijken aan te pakken, diende Test Aankoop, einde 2016, een groepsvordering in tegen vijf buitenlandse bedrijven die samen acht doorverkoopsites uitbaten. Het gaat hier om : Movic BV World Ticketshop, Cristalweb BV, CDPA trading en Events Belgium. In mei 2018, werd een akkoord gevonden met laatstgenoemde. Dit is het bedrijf achter de website www.ticketsbelgie.be. 450 consumenten kregen toen een compensatie. Na enkele omwegen in de procedure, zal de pleitzitting over de ontvankelijkheid van de zaak tegen de andere vier ondernemingen vermoedelijk eind dit jaar plaats hebben.

Campagne tegen doorverkoop

Nu het festivalseizoen eraan komt, lanceert consumentenorganisatie Test Aankoop in samenwerking met BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties een sensibiliseringscampagne om mensen te stimuleren steeds concerttickets te kopen via de legitieme verkoopkanalen. Officiële verkopers van tickets zoals TeleTicketService, Ticketmaster en Fnac en ook de Federale Overheidsdienst Economie ondersteunen de actie. “De campagne wordt daarenboven ook gevoerd in Spanje, Tsjechië, Zwitserland, Polen, Slowakije en Slovenië, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Als we zien hoeveel consumenten zich nog laten vangen aan de sites van de illegale doorverkopers en soms exuberante bedragen betalen voor hun concertticket, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat er nog veel werk aan de winkel is naar sensibilisering toe om mensen ervan te overtuigen te kopen via de legitieme ticketverkopers. We zijn dan ook zeer verheugd dat ook de legitieme verkoopskanalen zoals TeleTicketService, Ticketmaster en Fnac de sensibiliseringscampagne mee ondersteunen en de boodschap mee uitdragen”, voegt hij er aan toe.